Komputerowe ćwiczenie funkcji poznawczych

cwiczenia+komputerowe - Komputerowe ćwiczenie funkcji poznawczych
© AK-Photo Hannover / PhotoXpress

Dużą pomocą w rehabilitacji funkcji poznawczych (pamięci, myślenia, postrzegania, koncentracji i uwagi) są programy komputerowe. Istnieją programy rehabilitacyjne stworzone specjalnie z myślą o pacjentach po udarze. W Polsce takie programy produkuje (jak na razie wyłącznie) firma Harpo.

Istnieją także niekomercyjne strony internetowe, które mogą być pomocne w ćwiczeniu funkcji poznawczych. Większość takich stron zawiera gry przeznaczone dla dzieci. Choć metody ćwiczenia funkcji poznawczych u osób dorosłych i u dzieci są podobne, to jednak niekiedy ‘dziecięca’ szata graficzna odstrasza osoby dorosłe.

Jeżeli osoba ćwicząca jest dorosła, w miarę możliwości należy używać zadań dostosowanych do osób dorosłych. Osoby po udarze często czują się traktowane jak dziecko i ubezwłasnowolnione – aby nie pogłębiać tego stanu unikajmy dziecięcych obrazków, różowych zabawek, itp. Nie zawsze da się tego uniknąć. Sama w ćwiczeniach z pacjentami czasami stosuję rekwizyty przeznaczone dla dzieci. Mówię wtedy coś w rodzaju: “Wiem, że ten przedmiot wygląda jak zabawka dla dzieci. Przepraszam za to – nie oznacza to, że traktuję pana/panią jako dziecko. Przyniosłam go dlatego, że bardzo się przyda w pana /pani rehabilitacji. Wygląda okropnie, ale czy możemy tego używać?” Pytanie o zgodę jest bardzo ważnym elementem współpracy. Czasami pacjent czuje się tak źle i ma tak obniżoną samoocenę, że zaproponowanie mu zabawki dla dzieci przepełni czarę goryczy.

Oto kilka stron internetowych na których można znaleźć zadania pamięciowe, percepcyjne i logiczne, które mogą być używane przez osoby dorosłe:

  •  http://www.gamesforthebrain.com/  – Strona w języku polskim. W zadaniach na percepcję i pamięć wzrokową zamiast obrazków użyte są zdjęcia i reprodukcje dzieł sztuki.
  • http://papunet.net/games/ – Strona po angielsku, ale do większości gier znajomość języka nie jest konieczna. Możliwość obsługi za pomocą myszki lub specjalnego przycisku (tzw. ‘switcha’).

Podczas wykonywania zadań może być konieczna pomoc osoby trzeciej (np. do obsługi przycisków lub podtrzymywania uwagi).

Wobec osób dorosłych nie używajmy słów zabawa, gra, lekcje (“czas na twoje gry komputerowe”, “przygotuj się do lekcji”). Są osoby, które potraktują takie słowa z humorem, nawet same będą tak mówić, ale niektórzy mogą czuć się lekceważeni. Słowa “rehabilitacja”, “ćwiczenia”, “terapia” brzmią poważniej i nie umniejszają ważności działań i wysiłku pacjenta.