Ćwiczenia oczu i wzroku po udarze
Niektóre osoby po udarze obejmującym płaty potyliczne lub ciemieniowe cierpią na problemy z widzeniem. Termin „zaburzenia widzenia” obejmuje różnorakie problemy oczne, do których zaliczają się m.in. podwójne widzenie, rozmazany wzrok, hemianopsja (widzenie połowicze, ubytki w polu widzenia), problemy z przeszukiwaniem wzrokowym i koncentrowaniem wzroku.
Pomocą w przezwyciężeniu tych trudności mogą być następujące ćwiczenia:
- Trzymaj ołówek w odległości około 45 cm od twarzy pacjenta. Następnie przesuwaj ołówek z boku na bok i z góry do dołu. Chory trzyma głowę nieruchomo i wodzi wzrokiem za ołówkiem.
- Trzymaj ołówek przed twarzą pacjenta. Najpierw przybliżaj go w stronę nosa, a następnie oddalaj. Chory obserwuje ołówek. W rezultacie powinien pojawić się zez. Jeżeli jedno oko nie zezuje, należy przymknąć drugie oko i ćwiczyć obserwowanie ołówka jednym okiem.
- Jeżeli chory ma problem z widzeniem lewej (lub rzadziej prawej) strony przestrzeni, przeczytaj o zespole zaniedbywania stronnego. Połóż przed pacjentem czasopismo lub książkę i zaznacz grubą czerwoną linię po stronie, po której występuje problem ze wzrokiem. Zadaniem chorego jest czytanie tekstu, a czerwona linia ma mu to ułatwiać. Pozwala ona znaleźć miejsce, gdzie należy zacząć czytać (jeżeli występuje pomijanie lewostronne) lub gdzie tekst się kończy (jeżeli problemem jest utrata widzenia peryferyjnego).
- Ćwicz przełączanie się pomiędzy patrzeniem blisko, a daleko. To proste zadanie można wykonywać w niemal każdej sytuacji. Niech chory spojrzy na przedmiot, który ma przed sobą, a następnie niech spojrzy na drzewo za oknem i szybko wróci do patrzenia na bliski obiekt.
- Ćwiczenie przeszukiwania wzrokowego – napisz lub wydrukuj na kartce ciągi liter i poproś chorego o wyszukiwanie określonych liter. Dla ułatwienia możesz zaznaczyć lewą lub prawą stronę tekstu czerwoną linią.
- Ćwiczenie głębi wzroku – trzymaj dwa ołówki przed twarzą pacjenta. Następnie przesuń jeden ołówek bliżej twarzy, a drugi odsuń dalej. Poproś pacjenta, by powiedział, który ołówek jest bliżej, a który jest bardziej w głębi.
- Narysuj na kartce pół przedmiotu (np. jabłka, choinki, domu). Niech chory dorysuje drugą połowę rysunku.
- Wypróbuj gry komputerowe, aplikacje i programy nastawione na ćwiczenie wzroku, na przykład Eye-Search: Komputerowa terapia wzroku
Ponadto:
Rozwiązuj łamigłówki, wykreślanki, baw się kolorowankami lub łącz kropki.
Powyższe propozycje ćwiczeń zaczerpnęłam z artykułu Karen Murray ze strony http://stroke-rehab.com/
Przeczytaj także: